Escola plurilingüe

GràEl domini de les llengues. Una escola plurilingüe

 

El nostre centre és una escola oberta a tothom que promou la igualtat d’oportunitats i és conscient de la seva funció social amb diàleg amb la realitat diversa i plural de l’entorn. Per a donar una resposta coherent a aquest plantejament, entenem que hem de possibilitar i garantir l’ús del català com a llengua vehicular de l’aprenentatge i de la comunicació. No obstant açò, l’escola ha d’assumir el paper que li pertoca com a centre de formació i com a referent cultural per tal de proporcionar a tot l’alumnat el context adequat i les eines adequades que li permetin un ple domini de les dues llengües oficials (el català i el castellà), és a dir, que li permetin assolir les capacitats lingüístiques necessàries per a poder fer un ús espontani tant del català com del castellà en situacions no escolars.  

A més a més, en un món global com el nostre, l’hegemonia de l’anglès com a llengua de relació internacional ens fa optar per l’escola plurilingüe. En aquesta línia volem donar resposta als reptes de la nostra societat. Els nostres alumnes han d’estar capacitats per poder-se comunicar primerament en les llengües del seu entorn més proper (català i castellà), però també per poder-se relacionar més enllà de les nostres fronteres. És per aquest motiu que som conscients que també hem de posar especial atenció en el procés de l’ensenyament- aprenentatge de l’anglès.          

Per una altra banda, més enllà de pretendre que els nostres alumnes siguin competents lingüísticament parlant, també pretenem que prenguin consciència que l’idioma no és únicament un codi per a passar informació, sinó un vehicle de pensament, una manera d’exterioritzar la pròpia personalitat i una manifestació de tradició i de cultura. Per tant, des del pressupòsit del coneixement i la defensa de la llengua i cultura pròpies de les Illes Balears, hem de remarcar la importància i l’enriquiment que suposa el domini d’altres llengües com a mitjà per a accedir a altres cultures i a altres persones i poder contribuir a una millor entesa en un món multicultural adoptant actituds de respecte, cooperació i solidaritat.

Com escola salesiana pretenem formar persones obertes a la recerca del sentit de la vida i compromeses amb els altres, que sàpiguen ser conseqüents amb elles mateixes i les seves actuacions. Considerant aquest objectiu, entenem que hem de prioritzar el català en les àrees relacionades amb la interioritat i l’expressió dels pensaments, emocions i sentiments.

Batxillerat Dual

Gràcies al conveni que s’ha signat amb Academica Corporation hi ha la possibilitat, a partir de segon d’ESO, de preparar-se per adquirir els millors nivells de competència anglesa a través de la principal institució educativa de charter schools als EUA. Una entitat reconeguda com a American Virtual Public School Provider i que és present a diversos països del món.

Aquests estudis es compaginen simultàniament i de forma virtual amb l’ensenyament obligatori, i posteriorment amb el Batxillerat, sempre amb l’acompanyament per part d’un docent de l’escola de Calós i de l’Acadèmia.

 D’aquesta manera, l’alumnat del nostre centre podrà obtenir en acabar els estudis el Batxillerat i l’American High School Diploma. Creiem que pot ser un gran somni i una gran oportunitat per formar-se personalment i, especialment, en llengua anglesa.

Programa Erasmus + “Bridging bilingualism”

Amb l’objectiu d’identificar les fortaleses i les necessitats de cada escola en l’aprenentatge de l’anglès, així com intercanviar bones pràctiques per incrementar el desenvolupament professional de l’ensenyament de la lectura i l’ortografia en aquesta llengua, l’escola està treballant actualment en el projecte internacional Erasmus + “Bridging bilingualism” (2021-1-MT01-KA220-SCH-000035832).

Calós participa en un nou programa Erasmus + després d’haver participat en anteriors projectes internacionals basats en el tema de les energies renovables o valors humans a Europa. El programa actual té per títol KA220-SCH – Cooperation partnerships in school education i es desenvoluparà durant dos anys. Va enfocat a les etapes inicials d’Infantil i Primària, i hi participen escoles d’Irlanda, Romania, Malta, Grècia i Espanya (Calós).