Normes de convivència

Normes de convivència

Respostes que el centre dona a les situacions de conflicte. Grau d’implicació i participació del professorat, l’alumnat i de les famílies en la resolució de conflictes (normativa de centre i mesures).

Disposar d’unes normes de convivència ens ajuda a assolir uns valors personals i socials de respecte, solidaritat i acceptació que ens ajuden a la bona convivència en el centre. Per això a Calós existeix una normativa que alumnat, professorat i famílies ha de conèixer.

Els punts claus perquè hi hagi un bon ambient a l’escola són els següents:

  • La disciplina en el camp de l’educació no és una finalitat en si mateixa, sinó un mitjà important que possibilita un marc de convivència on exercir els drets i els deures de tots els membres de la comunitat educativa.
  • El diàleg a tots els nivells facilita la comprensió i afavoreix la convivència. Cal potenciar-lo adequadament.
  • L’aplicació de la norma ha de fer-se valorant les circumstàncies concretes de cada cas per tal que ajudi realment a aconseguir els objectius educatius que l’omplen de sentit
  • El compliment de la normativa també abasta les activitats promogudes per l’escola a dins i a fora del centre.
  • Tots i totes som corresponsables en la marxa de l’Escola.

1. Drets i deures de l’alumnat

D’acord amb el decret 121/2010 de 10 de desembre, pel qual s’estableixen els Drets i Deures dels i les alumnes així com les normes de convivència als centres educatius no universitaris de les Illes Balears, l’alumnat de Calós té els següents drets i deures.

1.1. Drets de l’alumnat

  • Dret a una formació integral
  • Dret a la no discriminació i a la igualtat d’oportunitats.
  • Dret a la valoració objectiva del rendiment escolar
  • Dret a l’orientació educativa i professional
  • Dret al respecte de les pròpies conviccions
  • Dret a la identitat, la integritat, la intimitat i la dignitat personals
  • Dret a la informació i a la llibertat d’expressió
  • Dret a la manifestació col·lectiva de discrepàncies
  • Dret de participació en el funcionament i en les activitats del centre
  • Dret d’associació
  • Dret a la utilització de les instal·lacions del centre
  • Dret de reunió
  • Garanties

1.2. Deures de l’alumnat

  • L’estudi com a deure bàsic
  • Deure de respectar el professorat
  • Deure de respecte i solidaritat cap als companys i companyes
  • Deure de participar en el centre i de respectar els membres de la comunitat educativa
  • Deure de complir les normes de convivència

2. Normativa interna

2.1. Respecte entre persones

A Calós creiem en un model de societat on les persones puguin conviure en pau i on les relacions es fonamenten en el respecte mutu. A tots i a totes ens agrada que ens tractin bé. És per això que:

a) El vocabulari, la indumentària i els comportaments a les aules, pati i altres espais del centre han de ser adequats i coherents amb els drets i deures anteriorment citats. El vocabulari no ha de ser groller ni ofensiu. La indumentària no pot ser un equipament esportiu reglat, ni roba de platja ni ha d’estar sexualitzada. En el cas de l’àrea d’Educació Física, la indumentària obligatòria és l’equipació personalitzada del centre i no dur-la és motiu d’amonestació.

b) Per assegurar el dret a l’honor, a la intimitat i a la pròpia imatge dels membres de la comunitat educativa:

  • No es podran enregistrar cap mena d’imatge (fotografia i/o vídeo) o de so de cap membre de la comunitat educativa ni de les instal·lacions sense autorització.
  • No està permès accedir al compte d’un altre usuari.
  • No es pot fer difusió d’imatges ni cap mena de referència de l’escola o a un membre de la comunitat educativa en mitjans públics sense disposar del permís oportú.
  • Realitzar qualsevol altra acció que vulneri aquest dret
  • El vocabulari, la indumentària i els comportaments a les aules, pati i altres espais del centre han de ser adequats i coherents amb els drets i deures anteriorment citats. El vocabulari no ha de ser groller ni ofensiu. La indumentària no pot ser un equipament esportiu reglat, ni roba de platja ni ha d’estar sexualitzada. En el cas de l’àrea d’Educació Física, la indumentària obligatòria és l’equipació personalitzada del centre i no dur-la és motiu d’amonestació.

2.2. Aules i altres dependències

L’escola vol oferir espais de treball i temps lliure on l’alumnat es trobi a gust en un entorn sa i net. El respecte als espais comuns és fonamental en un món on som cridats a conviure i a compartir. És per això que:

  • Per motiu de respecte a companys, companyes i professorat no es pot menjar (excepte els cursos d’EIP que hi berenen) ni mastegar xiclet a les aules ni a les zones d’accés a elles (passadissos, escales…). Per beure aigua dins l’aula, s’ha de dur un bòtil reutilitzable, que ha d’estar sempre guardada a la motxilla o a l’espai reservat dins l’aula a tal efecte. Es pot beure als canvis de classe o, en cas contrari, s’ha de demanar permís al docent. De la mateixa manera, no es pot fumar en el centre o en espais d’accés (4/2005 de 29 abril i Llei 28/2005 article 27 desembre).
  • Per motius de salubritat, és molt important una bona higiene personal.
  • És responsabilitat de l’alumnat la conservació i neteja idònia dels pupitres, taules i ordinadors. Si algun/a alumne/a troba alguna incidència en el seu lloc de treball (taules, ordinadors, equips guixats, etc.), informarà el professor o professora en començar la sessió per tal de solucionar el problema. Si no avisa al començament, en serà responsable ell o ella mateixa.
  • En sortir de les aules, s’ha de deixar l’entorn ordenat, sense llibres damunt la taula. No es pot sortir abans que ho indiqui el professorat, que ha de ser a l’hora que estableix la normativa, i quan hi ha canvis d’aula s’han de fer amb educació i saber estar, respectant els altres companys/es que fan classe. Cal tenir cura de la neteja del pati, les entrades i els passadissos emprant les papereres de reciclatge.
  • Al final de la jornada no pot quedar cap material al calaixet de les taules.
  • És decisió del professorat assignar el lloc de cada alumne/a per treballar dins l’aula.
  • No es podrà sortir de l’aula sense autorització expressa del professorat.
  • No està permès:

– Connectar-se a adreces que no pertoquin amb els Chromebooks o altres dispositius.

– Realitzar feines alienes a la matèria que s’està impartint, fent l’ús d’altres programes.

– Utilitzar el Chromebook o altres dispositius per enviar missatges a altres usuaris sense permís del professorat

  • Si algun/a alumne/a vol emprar qualsevol aula i els seus materials fora del seu horari, demanarà permís.

 

2.3.Objectes personals

Com a qualsevol espai públic, recomanem que es tingui la màxima cura dels objectes personals a l’escola. Volem recordar que als espais de treball s’han de dur objectes necessaris per al treball i no pel temps lliure. És per això que:

  • Queda expressament prohibit portar i fer servir el mòbil i el rellotge intel·ligent a l’escola, així com altres aparells electrònics. Si la família considera que, algun dia puntual, l’alumne/a els necessita al final de la jornada, haurà de justificar-ho al tutor/a via Gestib i en aquest cas l’alumnat els deixarà dins el calaixet de la seva aula (ESO) o a l’espai corresponent del despatx de cap d’estudis (EIP). En cas de no complir la norma i que hi hagi un d’aquests aparells visible o se’n detecti el seu ús, l’alumnat estarà obligat a deixar-lo a l’espai abans esmentat en el precís moment que el docent li ho indiqui, rebrà una amonestació i el tutor/a avisarà a la família.
  • Quan un alumne/a trobi algun objecte perdut l’haurà de fer arribar a Secretaria.
  • El Chromebook és un objecte personal, però, a la vegada, material escolar necessari per al treball. Per tant, s’ha de dur sempre amb la bateria carregada. No fer-ho implicarà una amonestació i no es podrà carregar dins el centre.
  • No es permet l’entrada al centre de patinets, elèctrics o no, ni de monopatins. Com qualsevol altre mitjà de transport, hauran de quedar estacionats a l’exterior de l’escola en els llocs habilitats a tal efecte.
  • Cadascú és responsable dels seus objectes personals. L’escola no es responsabilitzarà de les pertinences de l’alumnat.

 

2.4. Assistència i puntualitat

A Calós pensem que l’assistència a totes les classes és indispensable per a treure profit del curs. És per això que tot el professorat ha d’enregistrar les faltes d’assistència i els retards a GestIB, en totes les sessions. L’assistència a classe és part de les obligacions del compromís com estudiant amb l’escola, amb la família i amb un/a mateix/a. Cal prendre consciència que les absències dificulten una correcta avaluació continuada. És per això que:

  • L’assistència a les activitats formatives previstes en la programació general del centre és una obligació de l’alumnat.
  • L’alumne/a romandrà en el centre durant tot l’horari escolar. Si ha de sortir per algun motiu (malaltia, lesió…) ho haurà de justificar (via agenda, GestIB o correu) al tutor/a. En cas de necessitat es trucarà per telèfon. El pare/mare o una persona adulta autoritzada el vindran a cercar. Sortir d’escola sense permís es considerarà una falta de disciplina greu.
  • La família té l’obligació de notificar i justificar totes les absències i faltes de puntualitat al tutor/a, mitjançant l’ús de l’eina específica del GestIB a tal efecte i que permet adjuntar arxius, com per exemple justificants mèdics.
  • Hi ha un temps raonable per fer el canvi de classe i preparar el material per a la classe següent. L’alumnat queda dins l’aula i demanarà permís al professor/a que surt per poder anar al lavabo (que romandran tancats a ESO) en cas d’urgència.
  • En el temps de descans, l’alumnat, tant d’EIP com d’ESO ha d’anar al pati. Aquest és el moment adequat per anar al lavabo. Només en cas de condicions climàtiques adverses, i si ho especifica cap d’estudis, es podrà quedar dins l’aula. També l’alumnat amb alguna lesió que no li permeti baixar al pati podrà quedar dins l’aula, només amb un acompanyant.
  • L’alumnat que tingui educació física o música abans del pati, haurà de pensar a agafar el berenar. De la mateixa forma qui tingui educació física o música després del pati, haurà d’agafar la motxilla.
  • La puntualitat ajuda a l’ordre personal, a l’ordre de l’escola i és un senyal de respecte cap als companys, companyes i professorat. A EIP les classes comencen a les 9 h (tot i que s’obren les aules a les 8.50 h i ja poden començar a pujar, on els esperarà el docent assignat) i acaben a les 14 h i a ESO comencen a les 8 h i acaben a les 14.05 h. Per tant, s’ha de ser a l’aula 5 minuts abans del Bon dia. Si arriben amb el Bon dia començat, malgrat el retard, l’alumnat té el dret a escoltar-lo i, per tant, podrà entrar a l’aula demanant permís al docent.
  • Igualment, al pati, quan el docent dona el senyal de tornada, l’alumnat ha de recollir immediatament els estris de joc i pujar a l’aula, ja que no és moment d’anar a beure ni als lavabos.
  • L’alumnat que arribi tard a primera hora tindrà falta de puntualitat enregistrada en el GestIB. Si la impuntualitat és reiterada (acumulació de 3 faltes no justificades) s’informarà la família d’aquest incompliment per tal de prevenir possibles situacions d’absentisme escolar i es farà una amonestació.

2.5.Sortides

Volem que aquesta escola aporti al seu alumnat el que es diu una educació integral. Tots els espais i moments que ofereix l’escola tenen un gran valor educatiu. Per això donem gran importància a aquests moments de convivència. És per això que:

  • L’assistència a les sortides és obligatòria, també els dies d’activitats especials o celebracions de l’escola. En cas d’absència s’aplicarà el mateix criteri d’assistència.
  • Les sortides formen part de l’horari lectiu amb tot el que això comporta. Per tant, si s’observa algun comportament incívic, serà considerat com a falta disciplinària.
  • El cobrament de les sortides programades es farà amb anticipació i a través de CalósPay (pagament en línia) i només es retornarà part de l’import en casos excepcionals totalment justificats.